Abstrak Int 2015 Murtono

Nama

:

·     Dr. Murtono, M.Pd.

·     Irfan Fathurohman, M.Pd.

·     Mila Roysa, M.Pd.

SKIM Penelitian

:

Penelitian Kelompok

Judul

:

Eksperimensasi Model CIRC dan Jigsaw untuk Peningkatan Keterampilan Membaca Siswa Sekolah Dasar Ditinjau dari Kemampuan Logika Berbahasa.

Abstract

:

The aim of this Study are: 1.) finding out the difference of reading skill between the studen of bahasa indonesia who join in CIRC cooperative learning model and jigsaw cooperative learing model; 2.) finding out the difference of reading skill between the student who have high longuage logic ability and low longuage logic ability; 3.) and finding out the interaction between the use  of the cooperative learning models and the longuage logic ability in influencing the reading skill.

The study was experimental research with 2x2 factorial design. Manipulation was done towards the learning model variabels. The experiment group was given a special treatment of respectively CIRC  and jigsaw learning model. The experiment group was divided into two categories, students who had high longuage logic ability and those who had low language logic ability. The population of the student was the fifth grade elementary school student n Kudus Regency of 2012/2013 Academic Year. Whereas, the sample was the fifth grade elementary student of 4 Elementary School in Kudus Regency,they are SD Muhammadiyah 1, SD 1 Barongan, SD 1 Bae and 1 Panjang. The data collection of reading skill was done by using test of reading skill, while assessment on the level of longuage logic ability was done by using test of longuage logic ability. After the data was collected, they were presented in form of tables and graphs, which were the analyzed. The technique of data analysis was two way variant analysis.

There are three primary in the study. First, the reading skill of the students who joined in CIRC learning model is better than those who joined in Jigsaw model. Second, the reading skill of the student who have high longuage logic ability is better than those who have low longuage logic ability. Third, there are interactions between the use of cooperative learning model and the language logic ability in influencing reading skill. The interactions are to be used for students who  have high language logic ability, CIRC learning model is more effective compared with Jigsaw. To be used the use students who have low longuage ability, models of CIRC or Jigsaw does not show an effectiveness difference.

 

Kata Kunci: CIRC, Jigsaw, the reading skill, longuage logic ability

 

Tujuan penelitian ini adalah: 1.) menentukan perbedaan keterampilan membaca kelompok siswa yang mengikuti model pembelajaran kooperatif jenis CIRC dan Jigsaw, 2.) menemukan perbedaan keterampilan membaca kelompok siswa yang memiliki kemampuan logika berbahasa tinggi dan rendah, dan 3.) menemukan interaksi penggunaan ketiga jenis model pembelajaran kooperatif dan kemampuan logika berbahasa dalam mempengaruhi keterampilan membaca.

Penelitian ini adalah penelitian eksperimental dengan disain foktorial 2x2. Manipulasi dilakukan pada variabel model pembelajaran. Kelompok eksperimen diberikan perlakuan khusus, masing-masing model pembelajaran kooperatif jenis CIRC dan Jigsaw. Kelompok eksperimen dibedakan atas siswa yang memiliki kemampuan berbahasa tinggi dan rendah. Populasi adalah siswa kelas 5 sekolah dasar di Kabupaten Kudus tahun pelajaran 2012/2013, sedangkan sempel adalah siswa kelas 5 : SD Muhammadiyah 1, SD 1 Barongan, SD 1 Bae, dan SD 1 Panjang. Data keterampilan membaca dikumpulkan dengan tes kemampuan membaca, tingkat kemampuan logika berbahasa ditentukan dengan tes kemampuan logika berbahasa. Data yang terkumpul disajikan dalam bentuk tabel, grafik dan dianalisis. Analisis data yang digunakan adalah teknik analisi variasi dua jalan.

Hasil penelitian ini adalah keterampilan membaca kelompok siswa yang mengikuti model pembelajaran kooperatif  jenis CIRC lebihbaik daripada yang belaja dengan jenis Jigsaw. Keterampilan membaca kelompok siswa yang memiliki kemampuan logika bahasa tinggi lebih baik dari pada kelompok siswa yang memiliki kemampuan logika rendah. Terdapat interaksi antara jenis model pembelajaran kooperatif dan kemampuan logika berbahasa dalam mempengaruhi keterampilan membaca. Interaksi tersebut berupa: pada kelompok siswa yang memiliki kemampuan logika berbahasa tinggi, penggunaan model pembelajaran kooperatif jenis CIRC lebih baik dibandingkan dengan jenis Jigsaw. Pada kelompok siswa yang memiliki kemampuan logika berbahasa rendah kedua jenis model pembelajaran kooperatif itu sama baiknya.

 

Kata Kunci: CIRC, Jigsaw, Keterampilan Membaca, dan Kemampuan Logika Berbahasa